|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
F.3. Posouzení nákladové efektivnosti jednotlivých opatření včetně ekonomických dopadů F.3. Posouzení nákladové efektivnosti jednotlivých opatření včetně ekonomických dopadůV rámci této kapitoly se hodnotí efektivnost jednotlivých opatření navržených v programech opatření zajišťujících nebo podporujících veřejné zájmy při naplňování cílů ochrany vod (viz kapitola C.4). K hodnocení jsou použity tyto podklady:
F.3.1. Hodnocení opatření k naplnění cílů ochrany vodPodle § 11 odst. 4 a 5, vyhlášky o plánování v oblasti vod, se tato opatření dělí na základní, kterými jsou:
a doplňková, která mohou být navržena podle seznamu vzorových doplňkových opatření obsažených v Příloze VI, část B Rámcové směrnice, a kterými jsou:
Podle závaznosti lze základní opatření rozdělit na:
Základní opatření závazná - vycházejí ze závazných rámcových opatření Plánu hlavních povodí České republiky, národních právních předpisů, resp. směrnic EU a přístupových dohod s Evropským společenstvím. Tato opatření mají současně stanoven konkrétní termín splnění, který je bližší než období tohoto cyklu plánování. Základní opatření ostatní nejsou obsažena v závazných rámcových opatřeních Plánu hlavních povodí České republiky a požadavek na jejich realizaci není vyžadován národní legislativou. V kapitole C.4. jsou navržena konkrétní jednotlivá základní opatření podle následujících oblastí účinku:
Každé opatření v těchto oblastech je podrobně popsáno v příslušném „listu opatření“ včetně nákladů na jeho realizaci, jako přínosu na ochranu vod i dalších technických a ekonomických údajů. K hodnocení efektivnosti přínosů a ekonomických dopadů navržených opatření je v listu opatření sestaven přehled relevantních údajů pro každé opatření. F.3.1.1. Posouzení základních opatřeníA. Bodové zdroje znečištění: Podle základních opatření navržených v kapitole C.4. jsou hodnocena opatření charakteru nové výstavby, intenzifikací a rekonstrukcí ČOV a nové výstavby a rekonstrukce kanalizací. Jednotlivá opatření se hodnotí z hledisek:
Vedle toho se samostatně hodnotí ČOV z hlediska zlepšování jakosti vypouštěných odpadních vod a dále účinnost nové výstavby kanalizací z hlediska nově připojovaných obyvatel. Podkladem pro toto posouzení jsou příslušné listy jednotlivých opatření sestavené podle:
Poznámka: Investiční náročnost: Byla hodnocena výše investičních nákladů všech navržených základních opatření oproti disponibilním finančním zdrojům, které v horizontu let 2009 až 2015 představují v mil. Kč:
Disponibilní finanční zdroje z podpůrných fondů a programů pro období let 2009 až 2015 byly stanoveny úměrně (podle počtu obyvatel v oblasti povodí) k celkovým plánovaným finančním zdrojům podle Plánu hlavních povodí České republiky. V listech opatření jsou specifikována opatření o souhrnných nákladech cca 15 mld. Kč. Byla provedena analýza všech specifikovaných opatření, která s využitím výše uvedených hledisek zhodnotila přijatelnost a prioritu opatření, a to samostatně pro čistírny odpadních vod a samostatně pro kanalizace. V tabulkách F.3.1. (potřeba nové výstavby a intenzifikace ČOV) a F.3.2. (potřeba nové výstavby a rekonstrukce kanalizací) a dále v tabulce F.3.3 - seznam kanalizací a ČOV pro obce pod 2 000 EO je uveden výsledek této analýzy, který představuje opatření o celkových investičních nákladech představujících 15,428 mld. Kč. Potřeba výstavby nebo intenzifikace ČOV v obcích nad 2 000 obyvatel Jedná se o intenzifikaci 23 ČOV uvedených v následující tabulce F.3.1. Náklady na uvedená opatření představují orientačně 1,3 mld. Kč. Jedná se o tato opatření: Tab. F.3.1 Potřeba nové výstavby a intenzifikace ČOV Hodnocení:
Sloupec „Zařazeno do seznamu aglomerací“ v tabulkách F.3.1 a F.3.2 vychází z Usnesení vlády České republiky ze dne 4. února 2008 č. 113 k Aktualizaci strategie financování implementace směrnice Rady č. 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod, a to z aktualizace k únoru 2009 a údaj za lomítkem představuje začlenění aglomerace do:
Dobudování a rekonstrukce kanalizací v městech a obcích nad 2 000 EO Jedná se o potřebu nové výstavby a rekonstrukce kanalizací v 64 obcích a městech uvedených v tabulce F.3.2. Náklady na tato opatření představují orientačně 9,2 mld. Kč. Tab. F.3.2 Potřeba nové výstavby a rekonstrukce kanalizací Hodnocení:
Reálně lze očekávat, že nově bude připojeno cca 130 000 obyvatel a bude realizováno asi 80 % plánovaných rekonstrukcí. Je třeba sledovat, aby v každé aglomeraci bylo připojeno na kanalizaci alespoň 85 % obyvatel (ve velkých městech více než 95 % obyvatel), a to v těch částech aglomerací, kde bude zajištěna vyhovující ekonomická efektivnost v ukazatelích do 100 000 Kč na 1 nově připojeného EO. Relevantní opatření je třeba považovat za základní a závazná. Obce pod 2 000 EO v území zvláštní ochrany (CHKO, národní parky) Jedná se o výstavbu ČOV a dostavbu kanalizace v obcích Albrechtičky a Bartošovice o investičních nákladech cca 160 mil. Kč. Realizace těchto závazných opatření ostatních je s ohledem na prioritu operačního programu Životní prostředí reálná. Obce pod 2 000 EO Pro tuto skupinu obcí jsou prioritou opatření, která mohou významně přispět k ochraně vodních zdrojů určených pro zásobování obyvatel pitnou vodou, zejména umístěných v povodí vodárenských nádrží, a dále která mohou přispět ke zlepšení stavu vodních útvarů. Jedná se o tato základní opatření ostatní: Tab. F.3.3 Seznam obcí pod 2 000 EO – základní opatření ostatní Hodnocení: Tab. F.3.4 Bodové zdroje znečištění – souhrnné hodnocení Komentář: B. Opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů Jednotlivá opatření zahrnují projekty revitalizací vybraných úseků vodních toků a zprostupnění příčných překážek (jezů) na vodních tocích. Jedná se o opatření, jejichž prioritu projednala pracovní skupina složená ze zástupců správců vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy ČR s.p. a ZVHS) a zástupců AOPK ČR. Každé opatření je podrobně popsáno v listu opatření, ze kterého byly některé údaje a informace převedeny do přehledné tabulky F.3.6. Jedná se o:
Tyto údaje a informace přispívají k posouzení těchto opatření z hlediska:
Investiční náročnost Je hodnocena výše investičních nákladů všech navržených základních opatření oproti disponibilním finančním zdrojům, které se v horizontu let 2009 až 2015 předpokládají v mil. Kč: Disponibilní finanční zdroje z podpůrných fondů a programů byly stanoveny úměrně (podle plochy oblasti povodí) k celkovým plánovaným finančním zdrojům podle Plánu hlavních povodí ČR pro období let 2009 až 2015. V seznamu tabulky F.3.6. jsou uvedena opatření o celkových investičních nákladech představujících 505 mil. Kč, což znamená, že jsou z hlediska finančních zdrojů realizovatelná, a to přesto, že zatím
K tomu je však třeba poznamenat, že ZVHS není schopna zajistit finanční, projektové a inženýrské přípravy příslušných opatření, a to z těchto důvodů:
Priority z hlediska ochrany přírody a krajiny Z tohoto pohledu se opatření hodnotí dle výše uvedených priorit č. 1 a 2 a kódů a) a b). Vzhledem k hodnocení investiční náročnosti se potvrzuje, že v návaznosti na zpracování technických studií a vyhlášení příslušné výzvy OP ŽP je možné zahájit projektovou a inženýrskou přípravu opatření priorit č. 1 a 2, kódu a) po roce 2009 i přípravu opatření – kód b), (v případě investorství ZVHS po vyřešení financování projektové a inženýrské přípravy). Proveditelnost opatření: Tab. F.3.5 Opatření pro zajištění hydromorfologických podmínek VÚ – souhrnné hodnocení Komentář: Tab. F.3.6 Proveditelnost opatření C. Opatření k omezování vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod - staré ekologické zátěže Jednotlivá opatření představují projekty sanace starých ekologických zátěží v oblasti povodí, u nichž se předpokládá, že jejich realizace bude mít zásadní význam pro hodnocení rizikovosti dotčených útvarů podzemních vod. Aktuální údaje o zátěžích vybraných z databáze SEKM (dříve SEZ) MŽP na základě výsledků monitoringu (údaje ČHMÚ) byly ověřeny a doplněny o další dostupné informace získané především z databází krajských úřadů, České inspekce životního prostředí a v omezené míře také přímo od oslovených řešitelských organizací. Vyhodnocení a výběr zátěží byl proveden expertním posouzením zástupců příslušných orgánů státní správy, správce povodí a odborníků z VÚV TGM Praha. Na základě vyhodnocení vstupních údajů bylo pro řešení v rámci tohoto cyklu plánování v oblasti vod vybráno 28 starých ekologických zátěží, které jsou uvedeny v tabulce F.3.7. Pro každé opatření je zpracován příslušný list opatření, kde jsou uvedeny základní údaje. Tab. F.3.7 Opatření pro řešení staré ekologické zátěže Investiční náročnost Investiční náročnost opatření s uzavřenými ekologickými smlouvami nebyla hodnocena, protože na tato opatření jsou již potřebné finanční prostředky alokovány. Pro vybraná opatření bez uzavřených ekologických smluv je hodnocen odhad disponibilních finančních zdrojů, které se v horizontu let 2009 až 2015 předpokládají ve výši (mil. Kč):
Disponibilní finanční zdroje z podpůrných fondů a programů byly stanoveny úměrně (podle plochy oblasti povodí) k celkovým plánovaným finančním zdrojům podle Plánu hlavních povodí České republiky, pro období let 2009 až 2015. S ohledem na současný stav přípravy opatření uvedených v tabulce F.3.7 a její další nutné pokračování v nejbližších letech se předpokládá, že jsou tato opatření z hlediska finančních zdrojů realizovatelná. K tomu je třeba poznamenat, že pro stanovení nákladů uvedených opatření nejsou zpracovány všechny potřebné podklady a proto stanovení nákladů bude možné až na základě podrobně zpracované realizační studie nebo projektu konkrétních opatření. F.3.1.2. Doplňková opatřeníNa podporu uplatnění navržených základních opatření je nezbytné řešit tato doplňková opatření:
F.3.2. Náklady na opatření nezbytná pro splnění požadavků právních předpisů Evropských společenství v oblasti vod a ekonomické důvody změn cílů, termínů dosažení dobrého stavu vodních útvarů nebo vyhlášení silně modifikovaných útvarůF.3.2.1. Náklady na opatření nezbytná pro splnění požadavků právních předpisů Evropských společenství v oblasti vodV rámci programů opatření jsou zajišťovány požadavky vyplývající z dále uvedených právních předpisů Evropských společenství v oblasti vod. K jednotlivým předpisům jsou odhadnuty náklady příslušných opatření, které jsou porovnány s disponibilními podpůrnými finančními zdroji. 1) Směrnice Rady 96/61/ES o integrované prevenci a omezování znečištění Opatření pro zajištění požadavků této směrnice budou realizována prostřednictvím typů opatření:
Východiskem pro tato opatření bude Program na snížení znečištění povrchových vod nebezpečnými závadnými látkami a zvlášť nebezpečnými závadnými látkami. Tato opatření jsou zaměřena jednak na eliminaci znečištění z průmyslových zdrojů, ve vazbě na povrchové vody a dále, ve vazbě na podzemní vody, na staré ekologické zátěže. Opatření jsou uvedena v kapitole C.4.7. Opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod. a C.4.8. Opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění. Předpokládané náklady na dosud konkrétně specifikovaná opatření se odhadují v řádu desítek miliard Kč, odhad bude upřesňován v návaznosti na další postup přípravy opatření, zejména sanací jednotlivých starých ekologických zátěží. V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí. Současně budou realizována doplňková opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění, jak vyplývají z relevantních českých právních předpisů. Náklady těchto opatření nelze předem v rozumné míře přesnosti odhadnout. 2) Směrnice Rady 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod Opatření pro zajištění požadavků těchto směrnic budou realizována prostřednictvím typů opatření:
Konkrétní opatření jsou uvedena v kapitole C.4.6. a jsou vyhodnocena v kapitole F.3.1. Podle programů opatření je předpokládaný souhrn nákladů těchto konkrétních opatření cca 15 428 mil. Kč v období do roku 2015 a dále cca 3 600 mil. Kč v navazujícím plánovacím cyklu. V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí. 3) Směrnice Rady 91/676/EHS o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů Opatření pro zajištění požadavků této směrnice budou realizována prostřednictvím typů opatření:
Opatření jsou uvedena v kapitole C.4.14., opatření však nejsou konkretizována a s ohledem na to nelze jejich celkové náklady zatím odhadnout. Významnou roli v naplňování potřebných opatření bude hrát aktualizovaný Akční program pro snížení znečištění ze zemědělských zdrojů a dále a uplatňování zásad správné zemědělské praxe. Náklady na opatření realizovaná v rámci uvedeného akčního programu se podle aktuálních výsledků zjišťování předpokládají ve výši cca 200 mil. Kč. Náklady na další opatření příslušné k této směrnici, která jsou mimo Akční program pro snížení znečištění ze zemědělských zdrojů opatření se předpokládají ve výši cca 900 mil. Kč. V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí příslušné programy pro rozvoj zemědělství a venkova) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí. 4) Směrnice Rady 76/160/EHS, o jakosti vod ke koupání Pro zajištění požadavků této směrnice budou v synergickém efektu působit opatření realizovaná na základě požadavků směrnic uvedených pod čísly 2) a 3). Náklady na tato opatření jsou uvedeny u výše uvedených směrnic, stejně jako zdroje jejich financování. 5) Směrnice Rady 79/409/EHS o ochraně volně žijících ptáků V rámci programů opatření nejsou uvedena specifická opatření pro naplnění požadavků těchto směrnic, bude zde však působit synergický efekt opatření uvedených pod čísly 1), 2), 3), tedy opatření uvedených v kapitolách - C.4.6. Opatření k omezování, vypouštění znečištění z bodových zdrojů a jiných činností majících vliv na stav vod, C.4.7. Opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod, C.4.14. – Opatření regulující znečištění z plošných zdrojů znečistění a dále v kapitole C.4.13. – Opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů. Náklady na tato opatření jsou uvedeny u výše uvedených směrnic, stejně jako zdroje jejich financování. 6) Směrnice Rady 80/778/EHS o jakosti vody určené k lidské spotřebě ve znění směrnice 98/83/ES Na zlepšení jakosti vody užívané nebo která se bude využívat pro odběr vody určené pro lidskou spotřebu synergicky působit realizace typů opatření vyplývajících ze směrnic uvedených pod čísly 1), 2) a 3). Náklady na tato opatření jsou uvedeny u výše uvedených směrnic, stejně jako zdroje jejich financování. Specifická opatření pro zlepšení jakosti vody užívané nebo která se bude využívat pro odběr vody určené pro lidskou spotřebu, nejsou v programech opatření pro oblast povodí Odry navržena. Zajištění požadavků této směrnice bude realizováno prostřednictvím typů opatření pro přímé zlepšení jakosti vody užívané pro lidskou spotřebu:
Konkrétní opatření jsou uvedena v kapitole C.4. Podle programů opatření je předpokládaný souhrn nákladů těchto konkrétních opatření cca 320 mil. Kč. V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4. 1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí. 7) Směrnice Rady 96/82/ES o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek (Seveso) V rámci programů opatření jsou zahrnuta opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění, jak vyplývají z relevantních českých právních předpisů, tato opatření však nejsou konkrétně směrována, takže nejsou konkretizovány ani jejich náklady. 8) Směrnice Rady 85/37/EHS o posuzování vlivů na životní prostředí Působnost této směrnice jde mimo rámec zaměření i programů opatření, takže v nich nejsou zahrnuta specifická opatření pro naplnění jejích požadavků. Avšak všechna opatření, která jsou zahrnuta do programů opatření, budou v rámci jejich přípravy, vyplývá-li to z příslušného zákona, posuzována z hlediska vlivů na životní prostředí. 9) Směrnice Rady 91/414/EHS o prostředcích na ochranu rostlin Působnost této směrnice jde mimo rámec zaměření i programů opatření, takže v nich nejsou zahrnuta specifická opatření pro naplnění jejích požadavků. Nicméně určitý efekt může přinést dodržování zásad správné zemědělské praxe. F.3.2.2. Ekonomické důvody změn cílů, termínů dosažení dobrého stavu vodních útvarů nebo vyhlášení silně modifikovaných útvarůV rámci tohoto cyklu zpracování a realizace Plánu oblasti povodí Odry se nepředpokládá změna cílů ochrany vod jako složky životního prostředí a k tomuto kroku bude případně přistoupeno po vyčerpání všech možností pro jejich naplnění, a to až v následujících cyklech plánování v oblasti vod. K otázce změny termínů dosažení dobrého stavu vod lze konstatovat, že v rámci tohoto cyklu plánování budou realizovaná opatření zaměřena na dodržení požadavků jednotlivých směrnic Evropských společenství, zejména požadavků vyplývajících z uděleného přechodného období pro plnění směrnice o čištění městských odpadních vod. Termín pro plnění požadavků z této směrnice je kratší než období tohoto plánovacího cyklu. Proto se vychází z předpokladu, že působení a přínos těchto opatření se projeví na stavu vod do roku 2015. Předpokládá se také, že další potřebná základní opatření vyplývající z vyhodnocení současného stavu vodních útvarů nebudou realizována pouze v případech, kdy nebude možně je provést z technologických a technických důvodů nebo z důvodů neexistence dostatečných informací pro odůvodněné rozhodnutí o řešení problému (např. sanace starých ekologických zátěží). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||