|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
F.3. Posouzení nákladové efektivnosti jednotlivých opatření včetně ekonomických dopadů ![]() F.3. Posouzení nákladové efektivnosti jednotlivých opatření včetně ekonomických dopadůV rámci této kapitoly se hodnotí efektivnost jednotlivých opatření navržených v programech opatření zajišťujících nebo podporujících veřejné zájmy při naplňování cílů ochrany vod (viz kapitola C.4). K hodnocení jsou použity tyto podklady:
![]() F.3.1. Hodnocení opatření k naplnění cílů ochrany vodPodle § 11 odst. 4 a 5, vyhlášky o plánování v oblasti vod, se tato opatření dělí na základní, kterými jsou:
a doplňková, která mohou být navržena podle seznamu vzorových doplňkových opatření obsažených v Příloze VI, část B Rámcové směrnice, a kterými jsou:
Podle závaznosti lze základní opatření rozdělit na:
Základní opatření závazná - vycházejí ze závazných rámcových opatření Plánu hlavních povodí České republiky, národních právních předpisů, resp. směrnic EU a přístupových dohod s Evropským společenstvím. Tato opatření mají současně stanoven konkrétní termín splnění, který je bližší než období tohoto cyklu plánování. Základní opatření ostatní nejsou obsažena v závazných rámcových opatřeních Plánu hlavních povodí České republiky a požadavek na jejich realizaci není vyžadován národní legislativou. V kapitole C.4. jsou navržena konkrétní jednotlivá základní opatření podle následujících oblastí účinku:
Každé opatření v těchto oblastech je podrobně popsáno v příslušném „listu opatření“ včetně nákladů na jeho realizaci, jako přínosu na ochranu vod i dalších technických a ekonomických údajů. K hodnocení efektivnosti přínosů a ekonomických dopadů navržených opatření je v listu opatření sestaven přehled relevantních údajů pro každé opatření. ![]() F.3.1.1. Posouzení základních opatřeníA. Bodové zdroje znečištění: Podle základních opatření navržených v kapitole C.4. jsou hodnocena opatření charakteru nové výstavby, intenzifikací a rekonstrukcí ČOV a nové výstavby a rekonstrukce kanalizací. Jednotlivá opatření se hodnotí z hledisek:
Vedle toho se samostatně hodnotí ČOV z hlediska zlepšování jakosti vypouštěných odpadních vod a dále účinnost nové výstavby kanalizací z hlediska nově připojovaných obyvatel. Podkladem pro toto posouzení jsou příslušné listy jednotlivých opatření sestavené podle:
Poznámka: Investiční náročnost: Byla hodnocena výše investičních nákladů všech navržených základních opatření oproti disponibilním finančním zdrojům, které v horizontu let 2009 až 2015 představují v mil. Kč:
Disponibilní finanční zdroje z podpůrných fondů a programů pro období let 2009 až 2015 byly stanoveny úměrně (podle počtu obyvatel v oblasti povodí) k celkovým plánovaným finančním zdrojům podle Plánu hlavních povodí České republiky. V listech opatření jsou specifikována opatření o souhrnných nákladech cca 15 mld. Kč. Byla provedena analýza všech specifikovaných opatření, která s využitím výše uvedených hledisek zhodnotila přijatelnost a prioritu opatření, a to samostatně pro čistírny odpadních vod a samostatně pro kanalizace. V tabulkách F.3.1. (potřeba nové výstavby a intenzifikace ČOV) a F.3.2. (potřeba nové výstavby a rekonstrukce kanalizací) a dále v tabulce F.3.3 - seznam kanalizací a ČOV pro obce pod 2 000 EO je uveden výsledek této analýzy, který představuje opatření o celkových investičních nákladech představujících 15,428 mld. Kč. Potřeba výstavby nebo intenzifikace ČOV v obcích nad 2 000 obyvatel Jedná se o intenzifikaci 23 ČOV uvedených v následující tabulce F.3.1. Náklady na uvedená opatření představují orientačně 1,3 mld. Kč. Jedná se o tato opatření: Tab. F.3.1 Potřeba nové výstavby a intenzifikace ČOV Hodnocení:
Sloupec „Zařazeno do seznamu aglomerací“ v tabulkách F.3.1 a F.3.2 vychází z Usnesení vlády České republiky ze dne 4. února 2008 č. 113 k Aktualizaci strategie financování implementace směrnice Rady č. 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod, a to z aktualizace k únoru 2009 a údaj za lomítkem představuje začlenění aglomerace do:
Dobudování a rekonstrukce kanalizací v městech a obcích nad 2 000 EO Jedná se o potřebu nové výstavby a rekonstrukce kanalizací v 64 obcích a městech uvedených v tabulce F.3.2. Náklady na tato opatření představují orientačně 9,2 mld. Kč. Tab. F.3.2 Potřeba nové výstavby a rekonstrukce kanalizací Hodnocení:
Reálně lze očekávat, že nově bude připojeno cca 130 000 obyvatel a bude realizováno asi 80 % plánovaných rekonstrukcí. Je třeba sledovat, aby v každé aglomeraci bylo připojeno na kanalizaci alespoň 85 % obyvatel (ve velkých městech více než 95 % obyvatel), a to v těch částech aglomerací, kde bude zajištěna vyhovující ekonomická efektivnost v ukazatelích do 100 000 Kč na 1 nově připojeného EO. Relevantní opatření je třeba považovat za základní a závazná. Obce pod 2 000 EO v území zvláštní ochrany (CHKO, národní parky) Jedná se o výstavbu ČOV a dostavbu kanalizace v obcích Albrechtičky a Bartošovice o investičních nákladech cca 160 mil. Kč. Realizace těchto závazných opatření ostatních je s ohledem na prioritu operačního programu Životní prostředí reálná. Obce pod 2 000 EO Pro tuto skupinu obcí jsou prioritou opatření, která mohou významně přispět k ochraně vodních zdrojů určených pro zásobování obyvatel pitnou vodou, zejména umístěných v povodí vodárenských nádrží, a dále která mohou přispět ke zlepšení stavu vodních útvarů. Jedná se o tato základní opatření ostatní: Tab. F.3.3 Seznam obcí pod 2 000 EO – základní opatření ostatní Hodnocení: Tab. F.3.4 Bodové zdroje znečištění – souhrnné hodnocení Komentář: B. Opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů Jednotlivá opatření zahrnují projekty revitalizací vybraných úseků vodních toků a zprostupnění příčných překážek (jezů) na vodních tocích. Jedná se o opatření, jejichž prioritu projednala pracovní skupina složená ze zástupců správců vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, Lesy ČR s.p. a ZVHS) a zástupců AOPK ČR. Každé opatření je podrobně popsáno v listu opatření, ze kterého byly některé údaje a informace převedeny do přehledné tabulky F.3.6. Jedná se o:
Tyto údaje a informace přispívají k posouzení těchto opatření z hlediska:
Investiční náročnost Je hodnocena výše investičních nákladů všech navržených základních opatření oproti disponibilním finančním zdrojům, které se v horizontu let 2009 až 2015 předpokládají v mil. Kč: Disponibilní finanční zdroje z podpůrných fondů a programů byly stanoveny úměrně (podle plochy oblasti povodí) k celkovým plánovaným finančním zdrojům podle Plánu hlavních povodí ČR pro období let 2009 až 2015. V seznamu tabulky F.3.6. jsou uvedena opatření o celkových investičních nákladech představujících 505 mil. Kč, což znamená, že jsou z hlediska finančních zdrojů realizovatelná, a to přesto, že zatím
K tomu je však třeba poznamenat, že ZVHS není schopna zajistit finanční, projektové a inženýrské přípravy příslušných opatření, a to z těchto důvodů:
Priority z hlediska ochrany přírody a krajiny Z tohoto pohledu se opatření hodnotí dle výše uvedených priorit č. 1 a 2 a kódů a) a b). Vzhledem k hodnocení investiční náročnosti se potvrzuje, že v návaznosti na zpracování technických studií a vyhlášení příslušné výzvy OP ŽP je možné zahájit projektovou a inženýrskou přípravu opatření priorit č. 1 a 2, kódu a) po roce 2009 i přípravu opatření – kód b), (v případě investorství ZVHS po vyřešení financování projektové a inženýrské přípravy). Proveditelnost opatření: Tab. F.3.5 Opatření pro zajištění hydromorfologických podmínek VÚ – souhrnné hodnocení Komentář: Tab. F.3.6 Proveditelnost opatření C. Opatření k omezování vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod - staré ekologické zátěže Jednotlivá opatření představují projekty sanace starých ekologických zátěží v oblasti povodí, u nichž se předpokládá, že jejich realizace bude mít zásadní význam pro hodnocení rizikovosti dotčených útvarů podzemních vod. Aktuální údaje o zátěžích vybraných z databáze SEKM (dříve SEZ) MŽP na základě výsledků monitoringu (údaje ČHMÚ) byly ověřeny a doplněny o další dostupné informace získané především z databází krajských úřadů, České inspekce životního prostředí a v omezené míře také přímo od oslovených řešitelských organizací. Vyhodnocení a výběr zátěží byl proveden expertním posouzením zástupců příslušných orgánů státní správy, správce povodí a odborníků z VÚV TGM Praha. Na základě vyhodnocení vstupních údajů bylo pro řešení v rámci tohoto cyklu plánování v oblasti vod vybráno 28 starých ekologických zátěží, které jsou uvedeny v tabulce F.3.7. Pro každé opatření je zpracován příslušný list opatření, kde jsou uvedeny základní údaje. Tab. F.3.7 Opatření pro řešení staré ekologické zátěže Investiční náročnost Investiční náročnost opatření s uzavřenými ekologickými smlouvami nebyla hodnocena, protože na tato opatření jsou již potřebné finanční prostředky alokovány. Pro vybraná opatření bez uzavřených ekologických smluv je hodnocen odhad disponibilních finančních zdrojů, které se v horizontu let 2009 až 2015 předpokládají ve výši (mil. Kč):
Disponibilní finanční zdroje z podpůrných fondů a programů byly stanoveny úměrně (podle plochy oblasti povodí) k celkovým plánovaným finančním zdrojům podle Plánu hlavních povodí České republiky, pro období let 2009 až 2015. S ohledem na současný stav přípravy opatření uvedených v tabulce F.3.7 a její další nutné pokračování v nejbližších letech se předpokládá, že jsou tato opatření z hlediska finančních zdrojů realizovatelná. K tomu je třeba poznamenat, že pro stanovení nákladů uvedených opatření nejsou zpracovány všechny potřebné podklady a proto stanovení nákladů bude možné až na základě podrobně zpracované realizační studie nebo projektu konkrétních opatření. ![]() F.3.1.2. Doplňková opatřeníNa podporu uplatnění navržených základních opatření je nezbytné řešit tato doplňková opatření:
![]() F.3.2. Náklady na opatření nezbytná pro splnění požadavků právních předpisů Evropských společenství v oblasti vod a ekonomické důvody změn cílů, termínů dosažení dobrého stavu vodních útvarů nebo vyhlášení silně modifikovaných útvarů![]() F.3.2.1. Náklady na opatření nezbytná pro splnění požadavků právních předpisů Evropských společenství v oblasti vodV rámci programů opatření jsou zajišťovány požadavky vyplývající z dále uvedených právních předpisů Evropských společenství v oblasti vod. K jednotlivým předpisům jsou odhadnuty náklady příslušných opatření, které jsou porovnány s disponibilními podpůrnými finančními zdroji. 1) Směrnice Rady 96/61/ES o integrované prevenci a omezování znečištění Opatření pro zajištění požadavků této směrnice budou realizována prostřednictvím typů opatření:
Východiskem pro tato opatření bude Program na snížení znečištění povrchových vod nebezpečnými závadnými látkami a zvlášť nebezpečnými závadnými látkami. Tato opatření jsou zaměřena jednak na eliminaci znečištění z průmyslových zdrojů, ve vazbě na povrchové vody a dále, ve vazbě na podzemní vody, na staré ekologické zátěže. Opatření jsou uvedena v kapitole C.4.7. Opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod. a C.4.8. Opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění. Předpokládané náklady na dosud konkrétně specifikovaná opatření se odhadují v řádu desítek miliard Kč, odhad bude upřesňován v návaznosti na další postup přípravy opatření, zejména sanací jednotlivých starých ekologických zátěží. V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí. Současně budou realizována doplňková opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění, jak vyplývají z relevantních českých právních předpisů. Náklady těchto opatření nelze předem v rozumné míře přesnosti odhadnout. 2) Směrnice Rady 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod Opatření pro zajištění požadavků těchto směrnic budou realizována prostřednictvím typů opatření:
Konkrétní opatření jsou uvedena v kapitole C.4.6. a jsou vyhodnocena v kapitole F.3.1. Podle programů opatření je předpokládaný souhrn nákladů těchto konkrétních opatření cca 15 428 mil. Kč v období do roku 2015 a dále cca 3 600 mil. Kč v navazujícím plánovacím cyklu. V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí. 3) Směrnice Rady 91/676/EHS o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů Opatření pro zajištění požadavků této směrnice budou realizována prostřednictvím typů opatření:
Opatření jsou uvedena v kapitole C.4.14., opatření však nejsou konkretizována a s ohledem na to nelze jejich celkové náklady zatím odhadnout. Významnou roli v naplňování potřebných opatření bude hrát aktualizovaný Akční program pro snížení znečištění ze zemědělských zdrojů a dále a uplatňování zásad správné zemědělské praxe. Náklady na opatření realizovaná v rámci uvedeného akčního programu se podle aktuálních výsledků zjišťování předpokládají ve výši cca 200 mil. Kč. Náklady na další opatření příslušné k této směrnici, která jsou mimo Akční program pro snížení znečištění ze zemědělských zdrojů opatření se předpokládají ve výši cca 900 mil. Kč. V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí příslušné programy pro rozvoj zemědělství a venkova) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí. 4) Směrnice Rady 76/160/EHS, o jakosti vod ke koupání Pro zajištění požadavků této směrnice budou v synergickém efektu působit opatření realizovaná na základě požadavků směrnic uvedených pod čísly 2) a 3). Náklady na tato opatření jsou uvedeny u výše uvedených směrnic, stejně jako zdroje jejich financování. 5) Směrnice Rady 79/409/EHS o ochraně volně žijících ptáků V rámci programů opatření nejsou uvedena specifická opatření pro naplnění požadavků těchto směrnic, bude zde však působit synergický efekt opatření uvedených pod čísly 1), 2), 3), tedy opatření uvedených v kapitolách - C.4.6. Opatření k omezování, vypouštění znečištění z bodových zdrojů a jiných činností majících vliv na stav vod, C.4.7. Opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod, C.4.14. – Opatření regulující znečištění z plošných zdrojů znečistění a dále v kapitole C.4.13. – Opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů. Náklady na tato opatření jsou uvedeny u výše uvedených směrnic, stejně jako zdroje jejich financování. 6) Směrnice Rady 80/778/EHS o jakosti vody určené k lidské spotřebě ve znění směrnice 98/83/ES Na zlepšení jakosti vody užívané nebo která se bude využívat pro odběr vody určené pro lidskou spotřebu synergicky působit realizace typů opatření vyplývajících ze směrnic uvedených pod čísly 1), 2) a 3). Náklady na tato opatření jsou uvedeny u výše uvedených směrnic, stejně jako zdroje jejich financování. Specifická opatření pro zlepšení jakosti vody užívané nebo která se bude využívat pro odběr vody určené pro lidskou spotřebu, nejsou v programech opatření pro oblast povodí Odry navržena. Zajištění požadavků této směrnice bude realizováno prostřednictvím typů opatření pro přímé zlepšení jakosti vody užívané pro lidskou spotřebu:
Konkrétní opatření jsou uvedena v kapitole C.4. Podle programů opatření je předpokládaný souhrn nákladů těchto konkrétních opatření cca 320 mil. Kč. V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4. 1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí. 7) Směrnice Rady 96/82/ES o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek (Seveso) V rámci programů opatření jsou zahrnuta opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění, jak vyplývají z relevantních českých právních předpisů, tato opatření však nejsou konkrétně směrována, takže nejsou konkretizovány ani jejich náklady. 8) Směrnice Rady 85/37/EHS o posuzování vlivů na životní prostředí Působnost této směrnice jde mimo rámec zaměření i programů opatření, takže v nich nejsou zahrnuta specifická opatření pro naplnění jejích požadavků. Avšak všechna opatření, která jsou zahrnuta do programů opatření, budou v rámci jejich přípravy, vyplývá-li to z příslušného zákona, posuzována z hlediska vlivů na životní prostředí. 9) Směrnice Rady 91/414/EHS o prostředcích na ochranu rostlin Působnost této směrnice jde mimo rámec zaměření i programů opatření, takže v nich nejsou zahrnuta specifická opatření pro naplnění jejích požadavků. Nicméně určitý efekt může přinést dodržování zásad správné zemědělské praxe. ![]() F.3.2.2. Ekonomické důvody změn cílů, termínů dosažení dobrého stavu vodních útvarů nebo vyhlášení silně modifikovaných útvarůV rámci tohoto cyklu zpracování a realizace Plánu oblasti povodí Odry se nepředpokládá změna cílů ochrany vod jako složky životního prostředí a k tomuto kroku bude případně přistoupeno po vyčerpání všech možností pro jejich naplnění, a to až v následujících cyklech plánování v oblasti vod. K otázce změny termínů dosažení dobrého stavu vod lze konstatovat, že v rámci tohoto cyklu plánování budou realizovaná opatření zaměřena na dodržení požadavků jednotlivých směrnic Evropských společenství, zejména požadavků vyplývajících z uděleného přechodného období pro plnění směrnice o čištění městských odpadních vod. Termín pro plnění požadavků z této směrnice je kratší než období tohoto plánovacího cyklu. Proto se vychází z předpokladu, že působení a přínos těchto opatření se projeví na stavu vod do roku 2015. Předpokládá se také, že další potřebná základní opatření vyplývající z vyhodnocení současného stavu vodních útvarů nebudou realizována pouze v případech, kdy nebude možně je provést z technologických a technických důvodů nebo z důvodů neexistence dostatečných informací pro odůvodněné rozhodnutí o řešení problému (např. sanace starých ekologických zátěží). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||