|
8. Stručný návrh strategie pro první aktualizaci Plánu oblasti povodí Odry
I požadavek na přezkoumání a aktualizaci plánů oblastí povodí každých šest let ode dne jejich schválení, jak vyplývá z ustanovení článku 13 Rámcové směrnice a z § 25 zákona o vodách, vyžaduje určitou strategii pro jejich první aktualizaci. Jejím cílem je vytvoření podmínek pro:
- úplné a včasné splnění požadavků Rámcové směrnice a souvisejících legislativních předpisů
- koordinaci s aktivitami na mezinárodní a regionální úrovni s cílem sjednocení a aplikace společných postupů
- koordinaci na horizontální úrovni tak, aby byla zajištěna jednotná příprava plánů oblastí povodí na celém území České republiky
- koordinaci s ostatními resorty
- zapojení veřejnosti do procesu plánování v oblasti vod
S přihlédnutím k výše uvedenému je třeba strategii postavit na:
- jasném metodickém přístupu k plánování v oblasti vod v mezidobí let 2010-2015,
- podpoře procesu plánování a jeho institucionálním a legislativním rámci
- mezinárodní spolupráci s mezinárodní aspektem plánování v oblasti vod
- zapojení veřejnosti do procesu plánování
Většina termínů pro splnění dílčích kroků vlastní aktualizace plánů oblastí povodí je specifikována již přímo v Rámcové směrnici. Zásadní podmínkou pro splnění termínů aktualizace je včasná realizace aktivit, jak jsou specifikována níže:
Návrh harmonogramu prací na 1. aktualizaci plánů oblastí povodí
Návrh harmonogramu prací na 1. implementaci strategie pro aktualizaci plánů oblastí povodí
Obsahově by rozpracování činnosti v uvedených okruzích mělo být zaměřeno následujícím způsobem:
Ad I.: Metodický přístup - revize a aktualizace metodik v procesu plánování:
- Provedení analýzy metodik aplikovaných při tvorbě plánů oblastí povodí zejména v kontextu se společnou implementační strategií) vybraných členských zemí EU. Návrh metodik je třeba pro 1.aktualizaci POP upravit zejména v souvislosti článkem 5 Rámcové směrnice, a to pokud jde o:
- metodiku pro revizi typologie a vymezení útvarů povrchových a podzemních vod
- metodiku hodnocení významných vlivů a dopadů včetně hodnocení „ostatních“ vlivů a identifikace neznámých vlivů,
- metodiku pro vymezení Chráněných území, určení jejich cílů a hodnocení jejich stavu
- metodiku vymezení silně ovlivněných vodních útvarů (HMWB)
- Aktualizace/revize metodiky hodnocení a klasifikace stavu (zahrnující hodnocení ekologického potenciálu a přístup k odhadu vlivu stavu VÚ na terestrické ekosystémy)
- Aktualizace/revize metodik pro návrh programu opatření („cost-effectiveness analysis“), návrh přístupu k odhadu předpokládaného dopadu navrhovaných opatření („efektu opatření na eliminaci vlivů“), včetně způsobu aplikace výjimek.
- Vypracování metodik týkajících se ochrany před povodněmi a vodní režim krajiny (kapitola D), tzn.
- souhrn metodických pokynů, které vyplynou z implementace Povodňové směrnice
- metodika pro hodnocení stavu příbřežní zóny a břehových a doprovodných porostů
- metodický přístup k návrhu opatření v ploše povodí (ve vazbě na územní plánování, na strategie agronomického a lesnického charakteru )
- Metodika pro ekonomickou analýzu dle přílohy III. Rámcové směrnice (problematika ekonomické efektivnosti, návratnosti, enviromentálních nákladů apod.)
- Metodický přístup k integraci kombinovaného přístupu ke znečištění z bodových a difúzních zdrojů do procesu plánování v oblasti vod. Kombinovaný přístup bude zakomponován do hodnocení dopadů bodových a plošných zdrojů znečištění na stav vod, tak aby mohl být využit jako nástroj regulace znečištění dle článků 10 a 11 Rámcové směrnice.
- Aktualizace/revize metodického přístupu k sestavení přehledu významných problémů nakládání s vodami (definice, terminologie, hodnocení a projednávání problémů nakládání s vodami na úrovni národní a mezinárodní).
- Metodika přístupu k ochranným pásmům vodních zdrojů,
- Jednotná struktura (osnova) zpracování plánu oblasti povodí
Na centrální úrovni je navíc potřeba zpracovat strategie, které se stanou podkladem pro návrh příslušných opatření v rámci aktualizovaných plánů oblastí povodí, konkrétně:
- Strategie změny stávajícího vymezení povrchových vod vhodných pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů
- Strategie rozvoje vnitrozemské plavby v ČR
- Strategie a koncepce kombinace přírodě blízkých protipovodňových, technických a revitalizačních opatření
- Strategie migračního zprůchodnění vodních toků na území ČR
Ad II.: Podpora procesu plánování -institucionální a legislativní rámec plánování v oblasti vod zahrnuje následující aktivity:
- Analýza stávajícího legislativního a institucionálního rámce pro proces plánování v kontextu požadavků Evropské Komise na transpozici a v kontextu potřeb procesu plánování
- Novelizace prováděcích předpisů upravujících proces plánování v oblasti vod (případně Revize implementačního plánu). Návrh aktualizace charakterizace oblastí povodí dle čl.5
- Zhodnocení legislativních podmínek pro realizaci a vynucování opatření plánů oblastí povodí. Východiskem prací bude stávající katalog opatření a návrhy programů opatření v plánech oblastí povodí.
- Návrh legislativních úprav v souvislosti s realizací a vynucováním opatření POP
- Integrace procesu plánování v oblasti vod s relevantními strategickými dokumenty a koncepcemi (národní, regionální, územní plánování – ZUR, KPÚ)
- Monitoring - návrh koncepce zajištění monitoringu vod v ČR včetně legislativních úprav (včetně kompetencí, odpovědnosti a financování)
Ad III. : Mezinárodní spolupráce - mezinárodní aspekt plánování v oblasti vod, který zahrnuje následující aktivity:
- Návrh koordinace přístupu ke sjednocení a aplikace společných postupů v rámci mezinárodních oblastí povodí
- Návrh strategických cílů plánování v oblasti vod a přístup k jejich prosazení v rámci mezinárodních komisí a EU a institucionální zajištění prosazení národních strategických zájmů.
Ad IV.: Zapojení veřejnosti do procesu plánování
- Aktualizace strategie zapojení veřejnosti (vyjasnění přístupu k nevládním organizacím,, významným uživatelům - včetně významných znečišťovatelů apod. ), zapojení výzkumných institucí případně vysokých škol do tvorby metodik, definování rolí pořizovatelů POP a krajských úřadů při tvorbě, projednávání a realizaci POP.
- Návrh jednotného veřejného portálu pro jednotlivá Povodí a jejich povinných položek
|