Aktualita
V průběhu prosince 2017 až února 2018 probíhala manipulace s hladinou v nádrži Slezská Harta, která se způsobem vymyká běžnému provozování přehrady podle platného manipulačního řádu. Při této mimořádné manipulaci byl částečně naplněn retenční (ochranný) prostor v nádrži, který je jinak povoleno plnit pouze za povodně. Rozhodnout o schválení této manipulace proto musel Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Cílem manipulace bylo při postupném řízeném naplnění nádrže ověřit technický stav a bezpečnost přehrady. Tímto způsobem jsme schopni prověřit správnou funkci a spolehlivost mnoha prvků přehrady, jejich těsnost, průběh deformací a chování materiálů při tomto mimořádném zatížení. Tyto věci nemusí být rozpoznatelné za skutečné povodně, která je krátká a ovlivněná extrémními srážkami, které mohou měření ovlivnit.
„Pro zdárné provedení této manipulace jsme proto na přelomu roku využili vhodnou hydrologickou situaci, tzn. dostatečný přítok do přehrady a nízké riziko výskytu přirozené povodně. Manipulace probíhala v úzké součinnosti s manipulacemi na níže ležící přehradě Kružberk. Nejvyšší hladina v nádrži 497,15 m n.m. byla dosažena 12. 1. 2018. V žádném případě však nebyla ochranná funkce nádrže za povodně zcela omezena, neboť max. možná dosažitelná výška hladiny v nádrži je 498,80 m n.m. Manipulace byla, po pozvolném odpouštění vody z přehrady na běžnou provozní úroveň hladiny v nádrži, ukončena 26. 2. 2018“, informoval Tomáš Skokan, vedoucí provozního odboru státního podniku Povodí Odry.
„V průběhu manipulace probíhalo vyhodnocování údajů z rozsáhlého systému automatických zařízení sledující technický stav přehrady. Jde o měření průsaků, posunů, náklonů, tlaků a dalších veličin. Probíhaly také mimořádné fyzické prohlídky obsluhou přehrady a také pracovníky technickobezpečnostního dohledu (TBD). Proběhla komplexní etapa geodetických měření sedání a pohybů hráze, objektů i podloží“, dodal Petr Březina, technický ředitel státního podniku Povodí Odry.
A jaký je závěr? Přehrada Slezská Harta je v dobrém technickém stavu i po 20 letech od uvedení
do provozu.