Aktualita
Na ochranu místní zástavby před velkou vodou a vodní erozí (jedná se o 60 rodinných domů a 40 rekreačních chat) státní podnik Povodí Odry v rámci další etapy protipovodňových a revitalizačních opatření na vodním toku Mohelnice v Raškovicích, a to v říčním km 0,648 až 1,067, obnovil dalších pět spádových stupňů. Celkové stavební náklady byly ve výši 19,096 mil. Kč (bez DPH), z toho 3 mil. Kč poskytl ze svého rozpočtu Moravskoslezský kraj.
Vodní tok Mohelnice je levostranným přítokem řeky Morávky, do níž ústí na území obce Raškovice. V minulosti bylo na řece vybudováno 19 spádových objektů, které stabilizují koryto řeky a tím chrání okolní zástavbu proti účinkům velkých vod a vodní erozi. Po letech provozu bylo nutné spádové objekty na Mohelnici obnovit. Soustavná rekonstrukce stupňů započala směrem od ústí proti proudu v roce 2015 a 2016, kdy byly obnoveny 4 stupně s nákladem přes 12,6 mil. Kč. Další stavební práce probíhaly na pěti spádových objektech v km 0,648, km 0,753, km 0,858, km 0,962 a km 1,067, což představuje stavební náklad 19,096 mil. Kč. Předpokládá se, že rekonstrukce druhé poloviny stupňů bude probíhat v letech 2018 až 2020 s nákladem dalších přibližně 35 mil. Kč a hrazení bystřiny Mohelnice tak bude obnoveno.
Rekonstrukce spádových objektů spočívala ve vybourání celé poškozené části a vybudování nové železobetonové konstrukce, která byla obložena lomovým kamenem. Kameny v přelivné části spádového objektu byly k betonové konstrukci kotveny pomocí sklolaminátových tyčí. Dno vývaru tvoří zához z lomového kamene s prolitím betonem tak, aby od vrchní plochy kamene zůstalo 20 cm bez prolití jako možný úkryt pro ryby a vodní živočichy. Vývar je ukončen závěrným prahem, který je tvořen železobetonovou konstrukcí, a stejně jako samotný spádový objekt je obložen lomovým kamenem. Ve střední části prahu je vytvořena kyneta umožňující soustředěný odtok z vývaru stupně. U spádových objektů byla u břehu vybudována migrační rampa. Rampa je tvořena betonovou deskou, nad kterou je proveden podklad z betonu, do kterého byly zapuštěny kameny tvořící dno rampy.